Amstel dames Regiokampioen 2018!

Graag wil ik verslag doen van ons avontuur met de Regiowedstrijden en daarmee iedereen - die niet tot het ‘echte’ wedstrijd roeivolk hoort - motiveren hieraan mee te doen (in april 2019 begint het weer). Lees hier tips, hoe het werkt en wat wij ervan hebben geleerd.

IMG 6183

Ik begin bij het einde: we zijn Regiokampioen 2018 geworden!! Afgelopen zaterdag 6 oktober 2018 op de Bosbaan was de laatste wedstrijd; niet alleen hebben wij die dag (eindelijk) gewonnen van de (véél) jongere Ric damesploeg (onze gemiddelde leeftijd 55+, hun gemiddelde leeftijd onder de 30), maar werden we ook overall kampioen. Helaas werd de feestvreugde voor ons behoorlijk verpest door het feit dat de organisatie een verkeerde berekening had gemaakt en de Ric damesploeg ten onrechte tot winnaar uitriep. Een enorme domper…intussen is dit gelukkig snel en goed rechtgezet en mogen wij ons met trots ‘Regiokampioen 2018’ noemen. Overigens deden er nog meer Amstel teams mee en de mannen in de C4 (team James) gingen ook naar huis met een medaille voor de dag winst.

Tip 1: bedenk een team naam waaronder je gaat roeien! De reden dat het mis is gegaan bij de puntentelling is dat wij geen team naam hadden en dat iedere vereniging ons steeds anders ‘noemde’ (dan weer Amstel 1 dan Amstel 2).
Wat zijn dat dan de Regiowedstrijden? Alle informatie is te vinden op internet, maar het komt erop neer dat er ieder jaar een serie van 5 wedstrijden wordt georganiseerd door alle 5 de Amsterdamse (burger-)roeiverenigingen, over het hele jaar verspreid (april, mei, juni, juli en oktober). Je roeit 4x op de Amstel en de laatste wedstrijd op de Bosbaan. Dit kan in alle type C boten. In theorie ook in glad materiaal (wat wij eigenlijk wilden maar er was dit jaar geen concurrentie).

Je krijgt punten door gewoon al mee te doen en extra punten als je wint, tweede of derde wordt. Je kan ook aan een enkele wedstrijd meedoen. Het team dat het hoogst aantal punten behaalt over alle 5 de wedstrijden is de overall winnaar. Bij iedere wedstrijd is een taart te winnen voor de winnaar van die dag, een erg leuk en gezellig ritueel, waarbij de taart natuurlijk sportief wordt gedeeld met andere roeiers, die geen taart hebben gewonnen. Op die manier leer je leden van andere verenigingen kennen en dat is ontzettend leuk. Zo hadden wij met ons team al heel vaak aangelegd bij de Amstelgeuzen in Ouderkerk voor een wissel en is het leuk dat wij nu de dames van Amstelgeuzen beter hebben leren kennen.

Tip 2: laat je als team coachen door een ervaren roeier. Wij hebben ontzettend veel baat gehad bij een paar coaching sessies om te leren hoe belangrijk het is om ‘als team’ te roeien en niet teveel te zeuren over technische dingetjes.
Juist dat, het leren om als een echt team te roeien, is wel een van de leukste resultaten van het trainen voor die wedstrijden. Je groeit naar elkaar toe, je leert elkaar te volgen en de resultaten zijn er echt naar.
Ook is het erg leuk dat je bij iedere wedstrijd bij een andere vereniging op bezoek bent en zelf eens kan checken of al die ‘vooroordelen’ over andere verenigingen wel kloppen…Uiteindelijk blijken ze allemaal zeer gastvrij en sympathiek te zijn, in ieder geval als je voor een Regiowedstrijd komt.
Het roeien op de Bosbaan (laatste wedstrijd) is natuurlijk de slagroom op het toetje want dat is voor ons, gewone (niet behorend tot de wedstrijdroeiers op nationaal niveau) stervelingen normaal niet weggelegd…!

Tip 3: de Regiowedstrijden zijn bedoeld voor ‘roeiers met beginnende wedstrijdaspiraties’. Hierover hebben wij vele malen commentaar gekregen omdat wij ‘te ervaren’ zouden zijn. Het is waar dat wij als team al langer met elkaar roeien maar wij hadden, toen wij hieraan begonnen, geen enkele wedstrijdervaring. Ook wij moesten leren hoe je vanuit stilstand ‘een startje’ maakt, wat de beste manier is om commando’s te geven/krijgen, hoe je voorkomt dat je discussie in de boot hebt, wat het beste tempo is (aantal slagen per minuut), hoe je je krachten verdeelt over een bepaalde afstand etc etc.

Tip 4: de te roeien afstand wordt pas heel kort van tevoren bekend gemaakt door de organiserende vereniging en dat is heel vervelend want je weet niet waar je op moet trainen. Wel is bekend dat het nooit minder dan 500 meter is en niet meer dan 1 km. Het is dus verstandig die twee afstanden te trainen dan zit je altijd wel goed.

Tip 5: zodat onze trainingen altijd door kunnen gaan hebben wij de afspraak dat iedereen er altijd tijdens de vaste trainingstijd is en als je niet kan je zelf tijdig een vervanger regelt. Dit werkt erg goed; je belast anderen niet met jouw afwezigheid en de training kan altijd doorgaan.

Intussen hebben wij ons team eindelijk een naam gegeven ‘Go with the Flo’ en zijn we zeker van plan aan nog meer wedstrijden mee te gaan doen.  Mocht je vragen hebben of overwegen om volgend jaar mee te doen, aarzel niet ons aan te schieten als je vragen hebt! Het is echt heel erg leuk.

Florence van Rossum, mede namens het team ‘Go with the Flo’:
Florrie de Pater
Heleen van der Molen
Mieke Soelman
Joan Baggerman (stuur)

Met dank aan onze invallers: Marianne Thomassen, Christine Simonis, Pauline Koster, Irene Dros, Judith van den Akker, Annemie Michels en coaches: Vincent Muda en Alma Hermans.

IMG 6200

Kom klussen!

Oproep aan alle Amstelleden! Dit najaar gaan we op zondag 14 oktober 12:00 uur diverse klussen en schoonmaakwerkzaamheden uitvoeren in en rond het gebouw. Heb jij een of meer uurtjes over, dan ben je van harte welkom! Voor ons mooie monumentale gebouw en onze prachtige vloot is er genoeg mooi werk te doen. Denk bijvoorbeeld de ramen lappen, schoonmaken van de lichtkoof in de sociëteit, voor- en achterterras schoonmaken, een paar boten poetsen, bekers poetsen en deze plaatsen in de prijzenkast, een nieuwe lamparmatuur ophangen aan het plafond van de entree, et cetera. Kortom genoeg te doen!

Wij willen graag weten wie er die dag gaan meedoen, meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Heb je eventueel een voorkeur voor een klus geef dat dan in je mailbericht aan.
Alvast bedankt voor je aanmelding en we zien je graag zondag 14 oktober om 12:00 uur.